Low carb diet?

Har funderat lite på den där metoden som jag innan anset varit helt galen. De e ju så att kolhydrater är kroppens bränsle och vi behöver de för att vara pigga och få massa energi. Om inte cellerna får tillgång till glykoset som utvins av kolhydraterna så måste kroppen istället ta ifrån fettet för att orka hålla igång.

Innan va jag helt emot denna diet eftersom jag ansåg att de verkade väldigt ohälsosamt ... men sen började jag funera lite!...  :)    .... Rent teorietist så måste de ju fungera! Om man inte äter kolhydrater så måste kroppen bränna fettet istället. O sålänge de finns fett så måste man få energi! Hjärnan o andra sidan fungerar bäst av glykos. Men om man bara håller på med denna dietetn ca 2-3 veckor, bara för att skapa ett ras typ, så borde de ju funka.

Jag har hållt på med detta nu ett par dagar i alla fall och jag upplever inte alls att jag har lite energi. Tvärtom så har jag sett lite fördelar med dieten och de e att jag får en mycket bättre mättnadskänsla! De känns inte alls som om jag går på en diet över huvudtaget! Och jag märker att de fungererar, både på magen och så går jag o kissar hela tiden! ... Jag vet inte hur normalt det är men alltid när jag börjat tränna eller går ner i vikt så måste jag gå på toa konstant!

O de bästa med denna dieten! De e att när man e ute och festar och man börjar känna suget av fyllemat, så har Max Hamburgare en helt okej burgare som man kan äta utan dåligt samvete! ...Side salladen va ju i o för sig inte så kul. Bara massa salladsblad och EN körsbärstomat... Ville ha bönsallad egentligen men den va slut :(



Nu tänker ni säkert "Va fan, där e ju ost o dressing på den!" Grejen med denna dieten e att man får äta fett också! Men sunda förnuftet säger ju att vill man gå ner i vikt så håller man ju sig undan de. Men huvudsaken är att man håller sig ifrån kolhydraterna. Så just nu består min diet mest att proteiner!

De va rätt svårt att komma på någon bra och varierad frukost som nästan bara ska innehålla proteiner. Men jag kom fram till att man kunde äta:

Ägg
yoghurt
fil
Keso och kessella (blandat)
frukt

Till lunch och middag kan man då äta precis vad som helst bara man väljer bort pastan, potatis, rotgrönsker och ris! Så i prencip en valfri köttbit (nöt, fläsk, kyckling, fisk what ever) med sallad till!

Jag gjorde själv kålpuddigt eftersom de e billigt och vääldigt enkelt o göra! De bästa är om man gör riktigt mycket så samma gång vilket dessutom blir väldigt bekvämt :)

Fläskfärs
kålhuvud
lök (valfritt.. vet att morsan stryper mig nu ;P)
ägg
salt o peppar

Blanda färsen, löken, äggen och s&p. Strimla kålen och lägg lite i båtten på en stor form. Bre ut färsen över hela formen och lägg på resen av kålen uppe på. Jag hälde över lite vatten också i formen så att köttet skulle typ koka i formen. Släng sedan in den i ugnen på 225. Tiden kan ju variera beroende på hur stor form man har så håll koll helt enkelt! Servera med potatis och brunsås (släng ner kål i såsen också så blir de mycket godare) Jag själv får nöja mig med en sallad till o utan sås :)


Kommentarer
Postat av: Jenny Andersson

För naglar blir så starka och man kan inte bita för man glider med tänderna när man försöker ... Sen nu när dom blivit finare o ser bra ut vill man itne bita =)

Hade du kul i fredags söt ?

Pussen

2009-09-28 @ 11:57:33
URL: http://jennylovesyou.blogg.se/
Postat av: Madde

sallader som man köper tex på mcdonalds, är sockrade för att se fräscha ut...

2009-09-28 @ 23:05:45
URL: http://madzi.blogg.se/
Postat av: M

du kan äta hur mycket sås du vill och helst ska den vara gjord på vispgrädde i massor, det är det som är grejen med lchf dieten, massor av mättat fett, inga kolhydrater,

du kan äta ägg o bacon varje morgon!! C-:

2009-09-30 @ 16:23:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0